Manipulasjon

Ordet kiropraktikk betyr "å utføre med hånd". En viktig komponent av behandlingen er bruk av spesielle håndgrep og teknikker for å løse opp feilfunksjon i både ledd og muskler. Det er det som menes med manipulasjons behandling. Den utføres kjapt med så liten kraft som mulig og skal ikke gjøre vondt. Manipulasjons behandling er ikke bare rettet for ledd i ryggen, men kan også brukes på ekstremiteter, bekken og kjeve ledd. Det finnes mange manipulasjons teknikker som blir ofte brukt med andre behandlingsformer.

Strøm

Dette er en form for elektrostimuleringsbehandling med bruk av to strømmer på litt forskjellige frekvenser som "interfererer" med hverandre i kroppsvevet. Elektrodene blir satt på kroppen ved hjelp av kopper som bruker vakuum for å holde seg på plass. Slik terapi har en smertestillende effekt og kan også øke muskelstyrke og fleksibilitet. Behandlingen gir en kriblende følelse og intensiteten styres av behandler til pasientens toleranse nivå. Varigheten varierer mellom 10 til 30 minutt.

Massasje

Sola kiropraktor tilbyr myofascial release og trigger punkt behandlinger. Trigger punkter er ømme knuter som forekommer i muskulatur som kan utstråle smerte eller ved trykk. Muskler rundt skuldrene og nakken har trigger punkter som kan utstråle smerte til hodet som kan skape hodepine. Dette kan behandles med manuell trykk eller for eksempel nåler. Myofascial release fokuserer på muskelen og bindevevet som holder det på plass (muskellosje). En av teknikkene er manuell friksjon på tvers av muskelfibrene, som er effektiv metode for behandling av tennis albue.

Nåle behandling

Denne type behandling kalles også for dry needling eller triggerpunkts behandling med nåler. Dette er ikke det samme som akupunktur selv om samme typer nåler blir brukt. I dry needling blir nåler satt inn i trigger punkter i musklatur. Disse trigger punktene kan kjennes som "knuter" og utstråler ofte smerter ved trykk. Nåle behandling kan være en smertefri behandlings form for løse opp disse "knutene" som kan være med på å frigjøre bevegeligheten i muskel- og skjelettet.

Ultralyd

Terapeutisk bruk av ultralyd. Dette har en varmende effekt som påfører økt blodsirkulasjon over et lokalt område. Kan hjelpe med reperasjon av muskler, sener og beinvev. Behandlingen utføres ved å plassere en ultralydssonde på huden over et område som skal behandles. Det brukes kontaktgel på ultralydshodet og den er stadig i bevegelse under behandlingen. Ultralydsbehandling varer opptil 5 minutter og er fullstendig smertefri.

Øvelser

Stryke og strekk øvelser spiller en sentral rolle i behandling, rehabilitering og forebygging av muskel- og skelett lidelser. Kiropraktor Rafael Rogalski hjelper med å sette opp et treningsopplegg og gi anbefalinger som supplementerer behandlingen.

Trykkbølge

Trykkbølge er blitt en veletablert behandlingsmetode, og et effektivt verktøy for sene- og muskelproblemer, kalkvekster eller kalkavleiringer i sene/muskel og kroniske bløtvevsbetennelser. Måten dette teoretisk fungerer på er at vevet mottar trykkbølger som  påvirker og bryter ned arrvevet som oppstår ved endel langvarige kroniske seneskader. Det påvirker celleveggen til å trigge en reparasjonsprosess. Når bølgene påvirker skadet vev og eventuelt kalk, starter kroppen selv en tilhelingsprosess. I tillegg får vevet økt blodsirkulasjon.

Spesifikke plager denne behandlingsformen kan hjelpe med er bl.a. plantar fascitt, forkalkninger i skulderen, tennis- og golfalbue, slimposebetennelse, hælspore, plager i achillessene, beinhinnebetennelse, jumpers knee, løpe kne, slatters og trokantersyndrom (smerte i hoften).

Trykkbølge behandling er enkelt å bruke og behandlingstiden er kort og intensiv.

En trykkbølgebehandling består ofte av tre til fem behandlinger. Det bør være minimum ei uke mellom hver behandling. Positiv effekt kan oppstå allerede etter et par behandlinger. Behandlingen kan oppleves ubehagelig for noen og enkelte kan få blåmerker i behandlingsområdet, Etter avsluttet behandling er det viktig å forebygge slik at plagene ikke kommer tilbake. Dette kan kiropraktor Rafael Rogalski også hjelpe med.