Svimmelhet

Svimmelhet

Svimmelhet er en fellesbetegnelse for symptomer som gyngefølelse eller rotasjonsfølelse i eller utenfor hodet. Følelse av svakhet, slapphet eller ørhet brukes noen ganger til å beskrive svimmelhet. Opplevelsen av at omgivelsene eller man selv roterer, gynger eller beveger seg kalles også for vertigo.

Svimmelhet er et vanlig symptom som skjer oftere i senere alder. Blandt personer over 65 år opplever omtrent 30% episoder med svimmelhet. Hos eldre kan dette ofte skyldes påvirkning på blodtilførselen til hjernen, kanskje i kombinasjon med andre aldersrelaterte forandringer.

Hos yngre personer kan svimmelhet bli utløst av virusinfeksjon i øret eller følelsesmessig uro og angst.

Listen over årsaker til svimmelhet er lang, og dette er noen av de mer vanlige:

• Aldersrelatert svimmelhet - lavt blodtrykk når man reiser seg eller ved bruk av medisin til f.eks uregelmessig hjerterytme

• Anemi/lav blodprosent - nedsatt produksjon av røde blodceller eller blodtap p.g.a. sykdom. Vanlige symptomer er trøtthet, tungpust, øresus, nedsatt fysisk kraft, hjertebank og blek hudfarge.

• Artritt i nakken - endringer p.g.a. slitasje som oftest forekommer i senere alder. Svimmelhet og hodepine er ofte symptomer som dukker opp.

• BPPV/krystallsyke - er en stillingsbasert svimmelhet som utløses ved bevegelser eller posisjoner, grunnet forandringer i balanseorganet i det indre øret. Svimmelheten er veldig kraftig, men kortvarig.

• Kroniske sykdommer - f.eks. diabetes og lavt stoffskifte kan gi svimmelhet.

• Ménières sykdom - anfall av svimmelhet, hørselstap, øresus, kvalme og trykkfølelse i øret med varighet i opptil flere timer. Ukjent årsak, men sykdommen forsvinner i omtrent 80% av tilfellene etter noen år.

• Stive muskler og ledd i nakken- dårlig ryggholdning eller stress, kan gi svimmelhet sammen med hodepine og ømhet i muskulaturen.

• Virusinfeksjon balansenerven - kraftig svimmelhet uten hørselstap, føles som om alt går rundt. Vanligvis får man det på én side hvor nerven blir betent og hovner opp. Luftveisinfeksjon og nedsatt immunforsvar kan være en av årsakene.

Sjeldnere årsaker kan være feil på hjerteklaffene, svulst i hjernen eller på balansenerven, eller MS (multippel sklerose).

For å finne årsaken bak svimmelheten kreves først og fremst en grundig sykehistorie. Undersøkelsen legger vekt på blodtrykk, puls, hjerte og nervesystem. Ved mistanke om krystallsyke, utføres en egen manøver. Blodprøver tas vanligvis. MR eller CT bilder kan være nødvendig ved mistanke om spesielle sykdommer. Henvisning til spesialist er eventuelt en mulighet, hvis diagnosen er usikker.

Hvis årsaken til svimmelheten er stive muskler og ledd i nakken, kan kiropraktisk behandling gi god lindring av disse symptomene. Stive muskler kan behandles med massasje, triggerpunktterapi, akupunkturnåler, ultralydbehandling og strekkøvelser. Stive ledd responderer bra til manuell manipulasjonsbehandling.

Kiropraktor har kompetanse i å behandle stillingsbasert svimmelhet eller krystallsyke. Behandlingen er enkel og består av noen manøvere som utføres på behandlingsbenken. Kiropraktor kan også gi hjemmeøvelser.

Du kan bestille time hos Storhaug Kiropraktor på telefon 405 222 89, online booking eller på Facebook.