Skulder skade - Rotatorkappen

Skuldersmerter i musklene

Rotatorkappen består av fire muskler som går over skulderen. Disse musklene har i oppgave å rotere armen ut og opp, og å stabilisere skulderleddet. Senene til disse musklene kan bli betent, få rifter i seg eller bli totalt overrevet. Slike skader oppstår hos idrettspersoner som kaster mye, ved fall på skulderen eller hos personer med langvarige skulderplager.

Langvarige belastningsskader i skulderen svekker blodsirkulasjonen til området, som øker risiko for skader på sener og muskulatur.

Impingement er et fagspråkbetegnelse som blir brukt når en av musklene blir klemt fast i øvre del av skulderbladet. Dette opptrer ofte sammen med betennelse på slimposen som ligger inntil muskelsenen. Slimposens funksjon er å dempe friksjon der det er mye bevegelse i sener og vev.

I tilfeller hvor det er kraftig fall eller slag mot skulderen, kan total avrivning av muskelsener i rotatorkappen oppstå.

Ved første konsultasjon hos kiropraktor må det klargjøres om plagene skyldes fall eller langvarig belastning.

Lang sykehistorie med gjentatte skulder smerter og kortisonsprøyteinjeksjoner, kan tyde på belastningsskade i muskelsenene. Denne type skader gir smerter når man utfører arbeid i skuldernivå, når man løfter armen ut og bak og når man ligger på armen.

Undersøkelse av skulderen innebærer test av bevegeligheten, styrke i de forskjellige musklene og ved noen tilfeller undersøkelse med MR eller ultralyd.

Skade på rotatorkappen kan vanligvis behandles av kiropraktor uten at det trengs operasjon. Storhaug kiropraktor tilbyr ultralyd, nål og interferential strøm behandlinger for slike skader. Disse hjelper med kroppens evne til å reparere skaden selv. Kombinert med de riktige strekk- og styrkeøvelser, kan skulderen bli fullt restituert.

Kiropraktor Rafael Rogalski behandler også ledd som kan ha stivnet til i området rundt skulderen.

I noen tilfeller ved unge og veldig aktive idrettsutøvere eller større skader på muskelsenen, vil det vurderes operasjon.

Resultatet av behandlingen varierer basert på størrelsen på skaden, hvor mange sener som er påvirket og utviklingen på slitasjen i vevet.

Har du hatt skade eller er plaget av smerte og stivhet i skulderen, ta kontakt med Storhaug Kiropraktor på telefon 405 222 89, online booking eller på Facebook.