Kjevesmerter

05/09/2019

Kjeveleddet er et ganske komplekst ledd som ligger rett foran øret. Det består av brusk, ledd, leddkapsel og sener fra sterke muskler som hjelper med blant annet tygging av mat. Disse strukturene sammen med  problemer i nakken, tenner, munn, bihuler og nerver kan foresake kjevesmerter. 5-12 % av befolkningen kjeve problematikk, kvinner hyppigere enn menn. Symptomer kan variere fra klikkelyder, gnissing av tenner, redusert bevegelse i kjeven, smerte i kjeven og øresus har blitt rapportert.

Kjeveleddet kan delvis gå ut av ledd p.g.a. svake leddbånd ofte etter skade. Det kan føre til at leddhodet i kjeven går noe ut av stilling og kan låse seg fullstendig. Kiropraktisk behandling er en effektiv behandlingsform mot dette.

Betennelse i kjeveleddet kan forekomme spesielt ved giktsykdommer. Dette fører til slitasjeforandringer i leddet som kan forekomme på begge sider av kjeven. Behandling varierer ut ifra type gikt og omfanget av slitasje.

Stram kjeve muskulatur er veldig vanlig. Det kan skyldes anspent bruk av kjevemuskulaturen foresaket fra stress, gnissing av tenner og til og med dårlig søvn. Disse muskelspenningene belaster kjeveleddet og påvirker ledd og muskulatur i nakken. Anatomisk sett er nakken forbundet til kjeven via både bindevev og nerver. Derfor undersøker kiropraktor vanligvis kjeven sammen med nakken for å finne årsaken til smertene.

Kiropraktor behandling inkluderer triggerpunktbehandling, tøyninger, leddjusteringer og avspenningsteknikker. Henvisning til spesialist eller bildediagnostikk kan også være nødvendig hvis plagene vedvarer. Hevisning til oral/kjeve kirurg, øre-nese-hals lege og tannlege kan kiropraktor utstede.

Kiropraktor Rafael Rogalski har erfaring med diagnostikk av kjeve problematikk, ledd bevegelse, muskelspenninger, nevrologi og å løse opp spenninger i kjeven og nakken. Han vil hjelpe deg med enkle øvelser og gi deg råd til å kontrollere kjevesmertene.