Hoftesmerter

03/29/2019

Hoften er et kuleledd som er laget for å holde oss oppe og bære vekt når vi går, springer, hopper og sparker. De er engasjert i det meste vi gjør av bevegelse. Hoftesmerter kan ha store konsekvenser for bevegeligheten vår og føre til rygg- og bensmerter.

Hoftesmerter kan oppstå ved slitasje i leddet, skade, eller fra problemer i bekken eller lysken. Kiropraktor kan hjelpe med å identifisere årsaken til hofte smerten og og tilpasse behandlingen etter behov.

Vanlige årsaker til hofte smerter inkluderer:

• Betennelse i selve hofteleddet, eller utenfor hoften som sener og leddbånd. I leddet er det begrenset plass for kuleleddet å bevege seg i. Skade eller sykdom kan føre til betennelse hvor leddet fylles opp med væske eller blod som fører til smerte. Betennelse av slimposen kan også være årsaken til smerte. Det kan komme av mindre skader eller overbruk.
  • Blant eldre mennesker er artrose eller slitasje gikt den mest vanlige årsaken til hofte smerter. Denne sykdomsprosessen er ikke bare utløst av slitasje i leddet, men ulike og til dels ukjente sykdoms forløp i leddbrusken. Dessverre finnes det ingen "kur" for denne type slitasje, styrking av muskulatur rundt hofte leddet kan være smertelindrende. Revmatiske betennelsessykdommer kan også påføre slitasje og smerter i hofteleddet. En grundig utredning i tillegg til blodprøver og bildediagnostikk, kan skille mellom forskjellige slitasje.
  • Kronsik og kraftig overbruk av hofte leddet kan føre til smerte og slitasje. Daglige aktiviteter kan også skape betennelse i muskler, sener og ledd bånd rundt hoften. Slik hofte smerte utvikler seg gradvis over tid.
  • Mindre subtile skader kan forekomme i form av brudd eller hofte som går ut av ledd. Disse skadene er lettere å se på røntgen bilde.  Eldre personer, spesielt kvinner, kan ha benskjørhet som i kombinasjon med dårlig balanse utsetter dem fall og hofte brudd.
  • Hoften er ikke alltid kilden til hofte smerten. Noen smerter rundt hoften er p.g.a. et bekkenproblem, irritasjon på isjias nerven, piriformis syndrom eller brokk. Disse smertene forbinder man med hoften, men kommer fra et annet område.

Nøye historikk og undersøkelse er viktig for alle muskel- og skjelett plager og hoftesmerter er ikke noe unntak. Kiropraktor kan hjelpe med å finne årsaken og hjelpe med behandling eller behandlingsalternativer. Kiropraktor behandling kan inkludere kiropraktisk manipulasjon/justering, øvelser, råd til holdning/positur, strekking, massasje, triggerpunkt behandling, nålebehandling, interferensstrøm og ultralyd terapi.