Akutte og kroniske ryggsmerter

Ryggsmerter - scoliose bilde

De fleste av oss opplever ryggsmerter i løpet av livet, gjerne flere episoder med sterke ryggsmerter. 60-80% av befolkningen får ryggplager og rundt 50% av disse har hatt ryggsmerter det siste året. Akkurat nå så har omtrent 8-15% av oss vondt i ryggen. Det kan trygt klassifiseres som et folkeproblem.

Man kan skille mellom to typer ryggsmerter, akutte og kroniske; akutte ryggsmerter har varighet i mindre enn 3 måneder, og flere av oss får mange slike episoder i løpet av livet.

Ryggsøylen består av ben-virvler, bruskskiver og side-ledd mellom hver virvel. Ben-virvlene beskytter nervefibrene i ryggmargen, bruskskivene fungerer som støtdempere og side-leddene gir bevegelse og stabilitet sammen med muskulaturen.

Med alderen kan forandringer skje i disse strukturene. Bruskskivene kan for eksempel få små sprekker i seg som fylles opp med væske og bli skjøvet ut slik at de trykker på nervene. Da får man diagnosen prolaps. Prolaps er ikke alltid vondt. Over en tredjedel av oss har prolaps uten symptomer.

Årsakene til ryggplagene er ikke alltid like klare. Ofte er det en kombinasjon av ting som tunge løft, gjentatt og ensidig holdning eller bevegelse, nedsatt fysisk form eller inaktivitet, vantrivsel på jobb eller privat, arvelig predisposisjon eller et gammelt traume eller en skade som dukker opp igjen.

De mest vanligste ryggsmertene kan ikke fastslås. Det er uspesifikke ryggsmerter, smerter hvor betegnelser som lumbago eller hekseskudd blir brukt. Rundt 80-90% av tilfellene med ryggsmerter kan klassifiseres slik. Smerter med utstråling forbi kneet p.g.a. press på en nerverot, som ofte kalles isjias, skjer i omtrent 10% av tilfellene. De resterende prosentene kan være p.g.a. sjelden sykdom, brudd eller svulst.

Selv om ryggsmertene kan være veldig sterke er det sjeldent noe alvorlig. Ta kontakt med Rafael Rogalski på Storhaug Kiropraktor hvis du føler deg utrygg på hva problemet kan være. Hvis avlastning av ryggen ikke hjelper eller du trenger sykemelding fordi det ikke blir bedre, musklene svikter eller økt nummenhet i beina. Kontakt legevakten eller sykehus hvis det er problem med vannlating.

Du kan gjøre timebestilling hos Storhaug Kiropraktor på telefon 405 222 89 eller online booking